Why so serious?

Igår var det kvällen jag länge väntat på.. Kvällen då jag äntligen fick se nya Batman; the dark knight! Och mina förväntningar var inga låga, lyckligtvis lyckades filmen leva upp till dem i ganksa hög grad. Det var kanske något svår att hänga med i svägningarna och att få ett grepp om vad handlingen egentligen är, men det kan också bero på min fem timmars sömn natten innan. Dock så var allt ganska klart för mig i slutet.
Batman spelades av Christian Bale, som jag blev lycklig av eftersom jag kände igen honom från American Psycho! Lite skeptisk var jag till en början. Jag tyckte näligen han inte passade som Batman, men efter att jag vant mig så passade han perfekt! Sedan hade vi mannen med glasögonen, som jag inte kommer ihåg vad heter i filmen men spelas av Gary Oldman. Varför jag nämner han är för att jag fick sitta hela filmen och fundera på var jag har sett han förut, men förgäves. Det är nu först i efterhand jag kom på: Sirius Black. Ok... Det hade inget att göra med filmen men nu är det dags för filmens höjpunkt: Heath Ledger, the Joker. Det var nämligen han som jag hade störst krav på, men han lyckades utan tvekan fylla dem! Bara med sitt utseende kunde man se att han var en sjuk man, och när han ännu öppnade munnen för att prata fick jag riktigt rysningar. Och skrattet sen då? Huuu.. Bra gjort Heath! Bästa han gjort tror jag, och även den mest krävande. Favorit scenen är helt klart när han sitter i fängelset och klappar i händerna. Scary...
Christopher Nolan har gjort ett bra jobb. T.o.m. lite humor ryms med i filmen, ganska mycket också (fast det kan hända att jag satt och skrattade där jag inte borde ha gjort det). Lite för skrämmande på vissa ställen för min del (mina naglar är dubbelt kortare efter igår), men jag är en mycket känslig människa, och jag kom inte att tänka på någon bra lösning att göra det på något annat sätt.
Slutligen så var det en mycket sevärd film, den bästa för i år, så jag rekomenderar den starkt! Om du dock inte tycker om orealistiska filmer så ska du stanna hemma, men jag antar att det var en självklarhet eftersom det ju ändå är Batman vi talar om.


tg
The Joker

Till minne av Heath Ledger
1979-2008
"This world was never meant for one as beautiful as you"
                                                 ~Don McLean~

                                                                                                                                                                                              (Bilden är tagen härifrån)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0