Irriterande små kräk...

En morgon vaknade jag och solen lyste från en nästan molnfri himmel. Perfekt väder för en ridtur! Med gott humör åkte jag alltså ner till hästarna, dock har min häst gått och skadat sig någonstans så hon haltade lite så jag tog Jumbo istället. Det blv bara varmare och varmare så jag bestämde mig för att det får bli en barbacka tur, det var ändå för hett för att sadla.Vi började vår lilla vandring och allt var perfekt, Jumbo var t.o.m. någorlunda lugn, men sedan kom de där små j*vlarna, och de blev bara fler och fler. Bromsar! I alla storlekar och former. Och bet det gjorde de! Och surrade och störde Jumbo. Inte ens i skogen fick vi vara ifred och dessutom var jag så dum att jag hade vikt upp mina byxben så mina vrister nu är fulla med bromsbett. Vad är bromsar egentligen till för? Ja, sådana där bromsar som finns i bilen vet jag ju vad gör för nytta, men sådana där flygande bomsar. De surrar och många är stora och fula och så bits de, kanske inte så jätte hårt, men så att det känns. Dessutom lämnar de efter sig stora bettmärken som kliar massor! De är liksom snäppet värre än myggor de där bromsarna. Men jag antar väl att de gör någon nytta, även om det är svårt att tro, så om ni kommer på något skriv det till mig så att jag inte går och är arg på oskyldiga individer. Jag har en till fråga förresten på tal om myggor: Vart har de tagit vägen? Jag tyckte det fanns mycket flera förr (kan hända att jag inbillar mig)! Jag har knappt sett några överhuvudtaget, ännu mindre myggbett. Jag kan ju kanske inte säga att jag saknar dem precis, men man blir ju lite orolig.. Nåja... Ialla fall så borde jag nog gå och lägga mig nu,så god natt allihopa och sov gott!


Kommentarer
Postat av: Kenneth

En av orsakerna är väl det att vi har djur. Bromsar är insekter som nästan endast anfaller idisslande djur, hästar och människor. Man bör dock komma ihåg att liksom hos oss människor är det endast honorna som suger blod. Hanarna lever till 95% på blommornas näktar.

Om jag minns rätt har bromsar funnits lika länge i finland som det funnis boskap. Att på det viset. Har du hästar får du lov att leva med bromsar också.



De är till största delen mat för småfåglar. Så det så. :D



Nu blev du igen litet klokare.

2008-07-07 @ 17:11:53
URL: http://fantastix-funderar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0