Glitter och Glamour

Oj oj! Fy skämms på mig! Nu har jag varit mycket lat med att skriva! Jag har inte ens skrivit en recension av teatern i var och titta på förra torsdagen! Så här var det:
Vi fick gratis biljetter till svenska teatern i Helsingfors, och lyckodag så var det till "La Cage aux Folles" som jag länge velat se. Och ännu mer lyckodag, vi fick sitta på första raden! Vilket visade sig vara så nära att man kunde känna skådespelarnas andedräkter (och dessutom kunde man se in i deras näsor). I alla fall, för er som inte vet så är "La Cage" en musikal som handlar om en transvestitklubb (eller vad man nu skall kalla det). Det är en homosexuell man som äger det, och hans man, Zaza, är stjärnan i programmet.  En dag kommer ägarens son hem och säger att han är förlovad och han vill att hans föräldrar skall träffa sin fästmös föräldrar, på ett villkor. Sonens rikitiga mamma måste närvara och pappans man måste hållas borta. Det svåra som nu återstår är at berätta för den moderslika Zaza att han inte får närvara vid tillställningen..
Jag tycker det var en mycket bra musikal! Den var t.o.m. lite bättre än vad jag hade förväntat mig! Jag fick riktigt sjukt i kinderna av att sitta och smila hela tiden, för det kan jag lova att man får göra. Också skratta förståss! Pjäsen innehåller massor av bra sånger och dansnummer, och det är ju så festligt att se karlar i smink och fancyga klänningar. Pojkarna som spelar transvestiter gör det mycket bra. Ibland undrar man nog om de är kvinnor eller karlar! De rör sig och pratar nämligen mycket kvinnligt, och jag kan garantera att det lär man sig inte över en natt. Inte ens jag är lika kvinnlig som de var på scen. Mycket duktigt gjort! Storyn är också mycket bra. Det finns både humor och allvar, och dessutom ett bra budskap! "Jag är som jag är" sjunger de, och det betyder att du skall vara den du är, och inte vara rädd för att visa det! Även om du är homosexuell eller transvestit. Zaza är en mycket tuff karaktär tycker jag. Han är sannerligen inte rädd för att visa vem han är och han bryr sig inte heller fast alla skulle skratta. Jag skulle mycket gärna ha han som svärmor! Musikalen får mig faktiskt att tänka på After Darks låt. Den där ni vet: "Ge mig glitter och Glamour", för det finns det gott om i den här pjäsen! Jag rekomenderar alltså varmt alla som har tänkt gå och se den att ni faktiskt skall gå och se den, jag kan enkelt säga att det nog är en av de bästa mucikaler som jag har sett (vilket jag antagligen säger om alla musikaler). Dessutom så är det ju så festligt att gå på teater!

Ps. Ett litet tips för de som blir attraherade av män:
Om ni går på Svenska Teatern i Helsingfors, beställ biljetter på första raden. Där får man många flörtar, och dessutom kan man se under kjolarna! ;)

Kommentarer
Postat av: Lilja

den ska man kolla på om man är i helsingfors =)

2008-05-19 @ 18:45:25
URL: http://liljas.devote.se
Postat av: Miilo

"Inte ens jag är lika kvinnlig som de var på scen." HAHA, vet du hu ja fick roligt åt de? XD

2008-05-19 @ 20:42:14
URL: http://linneaterese.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0